Ahad, 29 November 2020

SKEMA JAWAPAN RUMUSAN

 Pendahuluan

Petikan membincangkan faedah/kelebihan/manfaat kelas campur kepada murid-murid di negara ini/di Malaysia.  

Rumusan membincangkan kepentingan/faedah/kelebihan/manfaat kelas campur kepada murid-murid dan cabaran yang dihadapi oleh guru-guru.                                                                                                                 

 

Isi Tersurat [4 hingga 12 markah]

 

1.         mampu meningkatkan motivasi pembelajaran dalam kalangan murid                                           

2.         meningkatkan imej dan harga diri murid yang lemah                                                                   

3.         memberi ruang kepada pembentukan persaingan yang positif dalam kalangan murid

yang kurang menyerlah untuk bertapak ke hadapan mengejar murid cemerlang                            

4.         dapat dipecahkan kumpulannya berbanding mengelompokkan mereka dalam kelas

yang lemah                                                                                                                                

5.         semangat kumpulan mereka turut dapat dipecahkan                                                                   

6.         dapat merangsang kesedaran mereka terhadap kepentingan ilmu                                               

7.         lebih adil dalam membentuk iklim bilik darjah yang positif                                                            

8.         menyediakan ruang pergaulan yang baik antara murid cemerlang dan murid lemah

di dalam bilik darjah                                                                                                                   

9.         dapat membangunkan sikap yang positif terhadap ilmu                                                               

10.       memberi perhatian yang lebih serius kepada kerja sekolah                                                         

 

Isi Tersirat [4 hingga 12 markah]

 

1.         guru menanggung beban yang semakin banyak                                                                          

2.         guru terpaksa merancang pengajaran dan pembelajaran mengikut keperluan murid                     

3.         guru terpaksa melatih murid mengikut keupayaan dalam menggarap ilmu dan

pengetahuan                                                                                                                             

4.         guru kurang menguasai kemahiran pembelajaran abad ke-21                                                      

5.         guru perlu menangani kepelbagaian masalah murid/disiplin                                                         

 

Kesimpulan [2 markah]

 

K1         Kesimpulannya, semua pihak perlulah menyokong pelaksanaan kelas campur di sekolah

supaya dapat melahirkan murid yang cemerlang.                                                                         

 

2a : PETIKAN UMUM

 

(i)       Maksud jurang kepandaian

-                       jarak/ perbezaan kebijaksanaan/kecerdikan

-                       perbezaan kepandaian

-                       Jurang kebijaksanaan

 

(ii) Ciri-ciri iklim bilik darjah yang kondusif:

P1- penstrukturan kelas

P2- memberi perhatian kepada pembangunan potensi murid secara holistik dan bersepadu dalammewujudkan insan yang seimbang dan harmoni seperti yang dituntut dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan

P3- penekanan terhadap kelas campur tanpa pengasingan murid berdasarkan jurang kepandaian yangdapat membawa perubahan

 

(iii) Faktor-faktor:

P1- kekurangan persediaan menghadapi peperiksaan

P2- keadaan emosi ketika menduduki peperiksaan

P3- kelemahan pengurusan diri

P4- latar belakang sosioekonomi keluarga

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan